RECEPT: chocoladevla van Monique van der Vloed!
Het recept van deze maand is wel heel bijzonder: vegan vla! Vla heeft niet bepaald een gezonde reputatie, maar met deze variant kun je er onbeperkt van genieten. Probeer het uit met een heerlijk recept van foodblogger Monique van der Vloed!

Vegan & glutenvrij

De vla is vegan, glutenvrij en vrij van geraffineerde suikers. Je hebt slechts een paar ingrediënten nodig. Maak je liever gebruik van andere zoetmiddelen dan ahornsiroop? Gebruik dan eens kokosbloesemsuiker of amazake. Amazake is gefermenteerde rijst en smaak zoet. Je hebt er zo’n 100 g van nodig, en evt. een extra papje arrowroot (van één eetlepel arrowroot en een beetje plantaardige melk).
Een simpel recept en een gezond toetje voor jong en oud!
 

Tips van Monique

  • Zorg dat je arrowrootpapje niet te vloeibaar is, maar stevig
  • Voeg het papje in één keer toe en roer direct goed door
  • Is de vla niet dik genoeg? Maak dan opnieuw een papje van een eetlepel arrowroot en een scheutje rijstdrank
  • Heb je de juiste dikte bereikt? Haal de pan dan van het vuur en blijf nog een minuutje of twee doorroeren
  • Kies ook eens voor een andere plantaardige melk, zoals sojamelk, havermelk of amandelmelk

Vla van kuzu?

Maak deze vla ook eens met het Japanse bindmiddel kuzu. De kuzuplant wordt in Japan gezien als medicinale plant, en veel Japanners maken met kuzu gezonde drankjes. Vla maken met kuzu is net zo simpel als met arrowroot:
 
250 ml plantaardige melk + 50 ml
25 g kuzu grijs
2 el ahornsiroop of kokosbloesemsuiker
2 el cacaopoeder*
 
Je maakt het op dezelfde manier als op de receptkaart staat.

*Je kunt er natuurlijk zelf de smaak aan geven die je wilt. Een fruitige vla maak je met maqui- of açaipoeder, een exotische vla met kokos. Een combinatie van maca- en cacaopoeder is ook erg lekker!

Recept: chocoladevla van Monique van der Vloed. Van arrowroot, raw cacaopoeder en plantaardige melk. Zoetigheid kun je toevoegen naar smaak.

terug