10 vegan hacks voor zuivel, kaas en room

Hoe ver je ook bent op je vegan journey, ultra newbie of je pioniert veganisme al lang voordat het mainstream werd. Het is altijd fijn om extra hacks achter de hand te hebben.
image
30 augustus 2021

Hoe vervang ik kaas, zuivel en eieren? Binnen een plantaardig dieet is dit het eerste struikelblok dat je tegenkomt. Gelukkig bestaat er voor bijna elk dierlijk product een vegan variant! Maar wist je dat je ook zelf vegan kaas, plantaardige zure room en vegan slagroom kunt maken? Ook goed om te weten is welke vegan musthaves je altijd in huis moet hebben! Of je nou ultra-newbie bent in je vegan lifestyle, of veganisme al pioniert lang voordat het mainstream werd, het is altijd fijn om deze vegan hacks achter de hand te hebben. 

Met deze vegan hacks hoeven je smaakpapillen nooit meer iets te missen: 

Vegan slagroom

Gebruik kokosmelk om slagroom te maken. Hoe? Laat een blik met kokosmelk één nacht koelen in de koelkast. Mix er de volgende dag met een slagroommixer een beetje kokosbloesemsuiker en vanillesuiker doorheen en klop op met een mixer voor een heerlijke plantaardige slagroom. 

Vegan ijs

Je zit nooit meer zonder schepijs met deze bevroren bananen hack. Stop bevroren bananen in de blender en maak daarmee een gezonde basis voor een vegan bak schepijs. Wij tippen dit recept met bananenijs en pindakaas

Vegan kaas

Kaas is een lastigste voor veel aspiring vegans. Qua smaak komt edelgist waarschijnlijk het dichtste bij kaas. Maar je kunt ook zelf kaas maken van bijvoorbeeld geweekte cashewnoten

Plantaardige crème fraîche 

Zure room hoef je ook niet te missen met deze vegan hack. Want je maakt een prima plantaardige zure room met geweekte cashewnoten. Doe daar een beetje edelgist, appel cider, azijn, zout en sap van een limoen bij. Stop het allemaal in de blender en zo maak je in een handomdraai je eigen creme fraiche! 

Mix cashewnoten en salsa

Als je geroosterde cashewnoten met salsa of chipotlepepers mixt, krijg je een verrukkelijke dip. Deze queso-achtige dip matcht perfect met onze crunchy triangles.  Als je van dipjes en Mexicaanse snacks houdt, is dit the way to go

Vegan yoghurt

Is yoghurt je favoriete toetje? Geen stress, want je kunt zelf een heerlijke vegan yoghurt maken. Hiervoor gebruik je kokosmelk, 2 vegan probioticacapsules en een yoghurtmixer.

De favorietjes van vegans. Deze producten mogen niet ontbreken in je keukenkastje:

Tahin

Onmisbaar voor je homemade hummus. Een perfect ingrediënt om romige noodle- of dipsaus mee te maken. Of je gebruikt tahin als basis voor je saladedressing of stir-fried groenten!

Plantaardige melk 

Drink je graag cappucino’s en lattes, maar drink je geen melk? Snappen we! Met een pot amandelpasta maak je in een wip je eigen amandelmelkDoor witte amandelpasta als basis te gebruiken. Doe deze twee minuten in de blender en je maakt zelf de lekkerste vegan cappu’s en lattes. 

Vervangers voor ei

Arrowroot is ideaal als bindmiddel, en vervangt in bepaalde gerechten ei. In andere gerechten en baksels kun je eieren vervangen door bananen, in pannenkoeken bijvoorbeeld. Maar ook appelmoes, lijnzaad, chiazaad, baksoda en notenpasta’s zijn hele handige alternatieven voor eieren.

Edelgist

Edelgist zit vol met vitamine B en voor vegans een onmisbaar product in je keuken. De smaak ligt vrij dicht tegen die van kaas of noten aan. Sprinkle een beetje over je avocado-toast, pasta, pizza of meng het door een sausje, en je komt helemaal aan je kaastrekken.

Arrowroot 

Arrowroot hoort op zichzelf in het rijtje vegan hacks. Het is een natuurlijk een vegan bindmiddel. Het fijne aan dit specifieke product is dat het reukloos is en een neutrale smaak heeft. Het is een prima vervanger voor ei in sommige taarten en baksels die niet hoeven te rijzen.

Overnight oats en chiapudding

Het wordt gezegd dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Dat het ook het lekkerst van de dag is, is een geheim dat de meeste vegans delen. Chiapudding, zoet, romig en smeuïg! Het hapt weg als een toetje, en dat als ontbijt! That’s positive eating!