Vegetarisch eten is al heel gangbaar geworden. Maar ook steeds meer mensen kiezen om bewust veganistisch te eten. Mensen gaan zich steeds meer verantwoordelijk voelen voor de impact die de vlees- en zuivelindustrie heeft op mens, dier en milieu. Al vanaf 2020 introduceren we alleen nog plantaardige producten. Zo lanceerden we in 2025 8 nieuwe vegan producten. Yes!
Chai latte en golden milk zijn al langer on-trend, in 2026 gaan we hier nog een stapje verder in. We kiezen steeds vaker voor een alternatief op koffie of thee. Matcha is door de hoeveelheid cafeïne natuurlijk dé vervanger voor koffie. Na alle matcha lattes en matcha specials op social media is deze speciale matcha-variant om (vegan) latte of thee van te maken. Een high-end product met een sublieme smaak en kwaliteit!
We houden steeds meer van snacks die vrij zijn van geraffineerde suikers, dierlijke ingrediënten, gluten, gist of tarwe. Onze speciale vegan cakes zijn daar het ultieme voorbeeld van, die hebben het allemaal. Afgelopen jaar gingen ook de glutenvrije, lower-fat linzenchips weer als een trein. We zijn nog lang niet klaar met gezond snacken!
De Japanse keuken trekt al een tijdje onze aandacht en smaakpapillen. Sushi is al jaren een stijgende trend. Maar we graven nu dieper in het authentieke Japan. We halen inspiratie uit hoe de Japanners leven en eten! Een klein voorbeeld: wij gebruiken zout, in Japan gebruiken ze het vaak als alternatieve genmai miso of miso. Deze gaan we in 2026 vaker op onze keukentafel aantreffen!
Onderdeel van de Japan trend is het feit dat zeewier een steeds grotere plek gaat innemen in de Nederlandse keuken. We zijn gefascineerd door de umamismaak en zien zeewier als superfood. Eén van de recentste nieuwe producten is agar-agar. Dat is zeewier en een vegan geleermiddel tegelijk. All-in one!
Groenten inmaken, deze Japanse traditie is herontdekt. Moderne technieken maken het fermentatieproces gemakkelijker en sneller. Nieuw hierin, probeer de pickle pers en maak je eigen verse veggie ‘zuurkool’ met kool.
Lokaal eten is een trend die in 2026 gaat doorzetten. Ook wij proberen meer uit de buurt te halen. Sinds een aantal maanden komt ons gerstegras niet meer uit het verre Nieuw-Zeeland, maar gewoon uit Europa. Deze trend zagen we in 2019 langzaam opkomen, maar zal door Covid waarschijnlijk een extra groeispurt maken.
Voor TerraSana in het bijzonder blijft duurzaamheid hét thema van 2026. Na de vernieuwing van de productlijnen, kan TerraSana zich steeds meer gaan richten op verduurzaming. Een mooi doel voor de komende jaren!