Mag ik onbeperkt zeewier eten?

In zeewier zit veel jodium. Niet iedereen kan evenveel jodium hebben. Hoe ga je daarmee om?
10 november 2020

Niet iedereen kan veel jodium verdragen

Jodium is een essentieel mineraal voor de schildklierhormonen. Het komt van nature maar weinig in voedsel voor. In zeewier zit wél (veel) jodium. Zeewieren nemen dit mineraal namelijk heel gemakkelijk op. Jodium is een prima bouwstof dat de meeste mensen echt niet hoeven te mijden. Maar ben je jonger dan 14, zwanger of heb je een schildklieraandoening? Beperk dan je jodiuminname en lees onze aanbevelingen op de verpakkingen goed.

Hoeveel zeewier mag ik eten?

Kombu neemt veruit de meeste jodium op. Gebruik kombu daarom als een soort laurierblaadje en eet het niet op. Ben je niet bang voor veel jodium? Dan kun je kombu in piepkleine stukjes snijden en opeten.

Wij raden aan om maximaal 2-3 keer per week zeewieren te eten en ze vóór gebruik te weken en wassen. Bij nori hoeft dit niet. Nori wast onze zeewierman na de oogst al een aantal keren uitgebreid.

arame zeewier japan

Bovengrens jodium: dit raden we aan

De EFSA (European Food Safety Authority) beveelt voor volwassenen een bovengrens van 0,6 mg jodium per dag aan. Bereiding en gebruik volgens de gebruiksvoorschriften die vermeld staan op het etiket.

Soort zeewier Maximale hoeveelheid
AO nori 15 g per dag
Arame 2 g per dag
Hiziki 1 g per dag
Instant wakame 5 g per dag
Kombu 5-6 cm per dag
Nori 15 g per dag
Nori snippers 15 g per dag
Sushi nori 15 g per dag

Lees hier meer over jodium, in welk voedsel het zit en waar het goed voor is.

Andere mineralen in zeewier

Zeewieren voeden zichzelf door voedingsstoffen uit de zee direct in hun celwanden te absorberen. Hierdoor neemt zeewier naast een relatief hoge dosis jodium ook een hoop andere mineralen uit de zee op. Zo vind je calcium, magnesium, natrium, kalium, fosfor en ijzer in een groot gedeelte van de zeewieren. Vandaar dat ze regelmatig het etiketje ‘superfood’ opgeplakt krijgen!